wtorek, 19 marca 2013

jak zrobić prostą czapkę?

Ten post jest specjalnie dla Zosi, która jakiś czas temu spytała mnie jak zrobić zwykłą prostą gładką bezszwową czapkę, taką jak ta:

W końcu się zmobilizowałam i mam nadzieję, że Zosia mi tę zwłokę wybaczy... Oto mój sposób. Jeśli zaczynacie swoją przygodę z drutami, wypróbujcie, zobaczcie, czy Wam odpowiada. Wypracowałam sobie go sama, metodą prób i błędów, jak dla mnie - wszystko działa :) Koniecznie chciałam mieć jakiś uniwersalny szablon i dałam radę do sobie stworzyć. 

I tu do wprawnych dziewiarek: 
Może macie jakieś uwagi? Może coś powinnam poprawić w moim opisie? Wszelkie komentarze są bardzo mile widziane :) Piszcie!

Do tych, którzy z moim postem zaczynają przygodę z czapkami:
Przeczytajcie ten post do końca, bo ważne jest, żeby wiedzieć, ile nabrać oczek na początku, żeby potem przy odejmowaniu wszystko nam się ładnie zgadzało. A więc do brzegu... ;)

KROK 1:  Robię najpierw małą próbkę i obliczam, ile oczek mieści mi się w 10cm. Znając obwód głowy (przeważnie jest to 57-58cm), łatwo później nabrać właściwą ilość oczek i uniknąć frustrującego prucia ;) Czas, który poświęcicie na zrobienie próbki nie jest wcale czasem straconym, a raczej zyskanym. 

KROK 2: Co dalej? Jak już mam odpowiednią ilość oczek, przerabiam ściągaczem (2op, 2ol) na okrągłych drutach (40cm) lub na drutach skarpetkowych, jak kto woli, pamietając o umieszczeniu markera na początku rzędu, żeby wiedzieć, gdzie zaczęłam. Mój ściągacz ma zazwyczaj jakieś 3cm, ale znowu - zależy to od upodobań :) Jak robić na okrągłych drutach? Ten filmik powinien Wam pomóc (klik). 

Można też czapkę zrobić na drutach skarpetkowych (nie wiem, jakie wybierze Zosia, więc załączam obie metody). Pamiętam tu moje początki... Oj ciężko było... ale nie dałam za wygraną, byłam wytrwała chyba do granic możliwości ;) Mimo, że wtedy była to dla mnie "masakra", to teraz bardzo je lubię i często używam. Kwestia wprawy, więc nie poddawajcie się :) Dołączam filmik, który mam nadzieję będzie pomocny (klik).

KROK 3: Następne rzędy przerabiam dżersejem (same oczka prawe) tak długo, aż czapka osiągnie mniej wiecej 16-17cm (zależy od grubości drutów i rozmiaru głowy), po czym zaczynam ujmować oczka, ale to już pokaże najlepiej konkretny przyklad:

W tej czapce nabrałam na druty 110 oczek. Przez co możemy tę liczbę podzielić? Wiadomo, przez 10! W tym etapie naszym zadaniem jest odjęcie odpowiedniej ilości oczek. Odjęcie to znaczy, że co kilka oczek prawych jakieś 2 oczka będziemy przerabiać razem, ale jak to obliczyć, co ile? Ja obliczam tak: 110 jest podzielne przez 10, więc tej dziesiątki się trzymam. Jeśli jedno z tych 10 oczek "zgubię", czyli przerobię 2 razem, to znaczy, że tak naprawdę przerobię 8 oczek i 2 oczka razem. Tak też w tym wypadku zrobiłam. Przerabiam zatem dookoła cały rząd powtarzając: 8 o.p., 2 op.r.

* Mam nadzieję, że powyższy opis pomoże Wam obliczyć sobie w podobny sposób, jak gubić oczka w Waszej robótce przy takiej ich ilości, jaką sobie nabrałyście :)

KROK 4: 
Następny rząd: wszystkie oczka prawe
Kolejny: 7 o.p., 2 o.p.r. (powtarzam do końca) 
Następny: wszystkie oczka prawe
Kolejny: 6 o.p., 2 o.p.r.
Następny: wszystkie oczka prawe
Kolejny: 5 o.p., 2 o.p.r.

I tak dalej i tak dalej... aż dojedziemy do momentu, kiedy będziemy przerabiać cały rząd: 2 o.p.r.
Co dalej? Zakańczam robótkę, przeciągając nitkę przez wszystkie oczka, jak tutaj (klik).

Mam nadzieję, że moje instrukcje są jasne, że Zosi (i nie tylko jej) okażą się pomocne i że powstanie jakaś fajna czapa, oby nie jedna :):):)

12 komentarzy :

  1. Świetny opis, długo walczyłam z czapkami nim zrobiłam odpowiednią. Twój opis pomoże wielu osobom.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobry opis. Mniej więcej robię podobnie, nawet jeśli chodzi o liczbę oczek. Druty skarpetkowe mi nie przeszkadzają, ale wolę jednak te na żyłce, jeśli tylko mam odpowiedni obwód. Ostatnio korzystam też z techniki magic loop - działa, choć nie powiem, żeby była wygodniejsza od przerabiania na drutach skarpetkowych;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki dziewczyny za dobre słowo :):):) Magic loopa jeszcze nie próbowałam, ale zawsze mnie ten sposób ciekawił, dzięki za przypomnienie o jego istnieniu! Ja najchętniej czapki robię jednak na czterdziestkach, bo najszybciej :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakbyś szukała inspiracji dla dziecka Polecam czapkę sówkę Tutaj opisałam krok po kroku co i jak http://www.ekorodzice.pl/jak-wykonac-czapke-na-drutach-dla-dziecka,51,95,805.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za link :) Może w przyszłości się przyda :) Pozdrowienia!

      Usuń
  5. Moja pierwsza czapka, która miała być wykorzystywana w zimie, po 5 minutach od zakończenia roboty poszła do sprucia. Mimo, że zrobiłam próbkę, przypominała bardziej worek. Dlatego lubię czytać takie opisy, napisane krok po kroku. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak czasem bywa, chyba wszystkie przechodzimy takie momenty... Ale nie zniechęcaj się! Może wypróbujesz mój opis? Wiem po sobie, że działa i przyjemnie się robi :) Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  6. Dziękuję za tego tutka, dzięki niemu udało mi się wydziergać pierwsze w życiu czapki:)
    http://kasiadj.blogspot.com/2013/10/pstro-w-gowie-i-na-gowie.html
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale!!! Bardzo się cieszę, że Ci się przydał :) Znaczy, że jest sensownie napisany :) Biegnę zobaczyć Twoje dzieła!

      Usuń
  7. Nie ma ani jednego filmiku. Co się stało? :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :( Nie mam pojęcia... U mnie najpierw niby coś się ładuje, a później też biała plama... Muszę to sprawdzić... Przepraszam za chwilowe utrudnienia :(

      Usuń
    2. Zagadki niedziałających wklejonych filmików nie udało mi się niestety rozwiązać, ale pozostawiłam je w formie linków zaznaczonych we wpisie jako "klik". Mam nadzieję, że to uprości sprawę. Przepraszam jedynie za zwłokę.... :(:(:(