czwartek, 20 lutego 2014

liściasty szalik - wzór do wygrania :)


Właśnie stworzyłam mój pierwszy wzór, zupełnie przypadkowo, nie miałam tego w planach. W zeszłym miesiącu ruszyło się coś w moim sklepiku :) Ta bordowo-czerwono-czarna czapka spodobała się kupującej tak bardzo, że dostałam zamówienie na szalik, który stanowiłby komplet i coś trzeba było wymyślić. Długie godziny spędziłam próbując różnych rozwiązań. Myślałam, że przeniosę po prostu wzór z czapki, ale to wcale nie takie proste... Kiedy już doszłam do tego, co zrobić i jak, pomyślałam: "Czemu by tego wszystkiego nie spisać?". Spisałam :) 
A oto szalik. Mam nadzieję, że uzyska akceptację i poleci do nowej właścicielki :) 

            

Włóczka: tym razem kupiona tutaj
Może warto zajrzeć do sklepu Zeberka, bo we Włóczkach Warmii aktualnie tego koloru nie dostaniecie, a efekt jest naprawdę fajny :)
Druty: 3,5 mm
Wzór: creeping leaves



 Nieskromnie powiem, że podoba mi się niesamowicie i chyba sama dla siebie taki zrobię, choć na pewno nie w takich kolorach.







Wzór dostępny jest na ravelry za symboliczną kwotę, niestety tylko po angielsku, bo ciągle nie wiem, jak przetłumaczyć na polski "ssk" albo "k2tog"... Po polsku wydaje się to takie zagmatwane i niejednoznaczne... Różne źródła różnie mówią... Filmiki na you tubie różnie pokazują... 


Ale do brzegu ;) 
Może ktoś chciałby dostać wzór na szal "creeping leaves"?




Co prawda nie wiem, jaki będzie odzew, ale proponuję zabawę:
3 marca wylosuję 5 osób spośród tych, które wyrażą chęć otrzymania tego wzoru w komentarzu do tego posta. Te osoby dostaną mój wzór gratis. 
Proszę jedynie o podlinkowany banerek na Waszym blogu, a jeśli bloga nie macie, to nic nie szkodzi, zabawa jest dla wszystkich.





34 komentarze :

  1. Wyszedł Ci fantastyczny wzór! Życzyć sobie nalezy więcej takich przypadków.
    Oczywiście jestem chętna. Może będę w szczęśliwej piątce.
    Pozdrawiam. Ola.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wzór śliczny, włóczka też. Chętnie wezmę udział w losowaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolory i wzór są fantastyczne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Śliczny, liściasty wzór:) Na szalu pięknie się prezentuje. Kolor BARDZO mi się podoba, choć nie jestem fanką czerwonego, to jest najpiękniejsza czerwień jaką w życiu widziałam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ładny wzór, gratuluję pomysłu! pięknie się komponuje z tym czerwonym kolorem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Szal jest piękny, kolory cudne, ale przepraszam, wzór jest powszechnie znany, istnieje w wielu publikacjach i na wielu stronach, m.in tu jako darmowy http://www.ravelry.com/patterns/library/growing-leaves-cowl czy tu http://www.hypermail.pl/abc_robotek_na_drutach/str/azur-03-liscie.html#ch-fotomarta.58

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że BogaczKa ma rację, te wzory są identyczne

      Usuń
    2. Dziękuję Kasiu za głos :) Ważną kwestię tu podjęłaś, nad którą ja sama mocno się zastanawiałam zanim opublikowałam ten wzór. Wczytywałam się dokładnie i uważnie, jak to jest z prawem autorskim i nawet pytałam Dagmary (Yellow Mleczyk), bo nie byłam pewna. Nie korzystałam z niczyjego wzoru, znalazłam jedynie tzw. "stitch pattern", który mi odpowiadał i użyłam go do zrobienia szala, a potem rozpisałam wzór. Tak jak pisałam, wiele czytałam o prawie autorskim, np. na ravelry tutaj pod "spell practice":
      CYTUJĘ:
      "If you start with somebody else’s pattern as your base, no matter what you do to it, IMO, you’re plagiarizing.
      If you’ve knit so much that you’ve internalized the framework of socks, mitts, shawls, sweaters, whatever, and you can make them without a pattern, then the design you create plugging in different stitch patterns is yours. Even if it is stockinette, which somebody taught you to do. Stitch patterns are not copyright-able. A sweater construct is not copyright-able. But if you take February Lady Sweater and use all the work she did for sizing and whatnot, patch in a different stitch pattern and sell it as your own, you’re stealing.
      Even tho plugging a stitch pattern into a framework sounds like not much, it can still be considered a unique creation, because the designer has to make the pattern fit the framework…the stitch count and rows have to fit the area of the piece. You have to place the patterns so they fall on the design in a pleasing way. Then you’ve got to make it work for an array of different sizes. You do all that, by yourself, you own it.
      And then there’s the words used to describe the process. If you write all of them yourself, it’s yours. If you draw the schematics, create the charts, define terms, and write the step by step instructions, it’s yours.
      There’s nothing new under the sun--which is why Elizabeth Zimmerman coined the term “unvented.” It is entirely possible for two people to independently create the same thing. Hell, I did it with a pair of socks, I pull the stitch pattern out of one of Walker’s books, I knit the sock with no other pattern, and then I found the exact same socks, designed by someone else. That’s why one wants to avoid formulaic, cookie cutter designing. ;) But I didn’t copy the other girl’s work. She didn’t copy me either. The socks were independent, if not simultaneous, creations."

      Link, który podałaś:
      http://www.hypermail.pl/abc_robotek_na_drutach/str/azur-03-liscie.html#ch-fotomarta.58
      jest takim właśnie "stitch pattern"

      Natomiast drugi link:
      http://www.ravelry.com/patterns/library/growing-leaves-cowl
      jest zupełnie innym projektem, robionym na okrągłych drutach, przez to chyba inaczej przerabia się oczka.

      Poprawcie mnie proszę, jeśli się mylę...
      Na ravelry nie ma takiego szala jak mój, przeszukałam wszystko. Jeśli ktoś jednak znajdzie, proszę dajcie mi znać, bo w tym miejscu tyle się dzieje, że nie sposób to ogarnąć ;) Cytat powyżej też się do tego odnosi.

      Wiele osób potrafi na podstawie "stitch pattern" samemu stworzyć zszal, czapkę czy sweter, dla tych co dużo dziergają to nie jest żaden problem, ale wiem też z własnego doświadczenia, że na pewnym etapie chce się zrobić coś super, ale nie wie się jak i może właśnie ten mój wzór takim osobom się przyda, taką mam nadzieję :)

      Usuń
    3. I jeszcze link do cytatu, bo zapomniałam dodać. Szukajcie pod "spell practice". Tym się kierowałam:
      http://www.ravelry.com/discuss/search#query=designing%20copyright&view=posts&page=1

      Usuń
    4. Dodam tylko jeszcze jedno :) Ja na początku mojej przygody z drutami nie miałam pojęcia, że jak zrobię szal dżersejem, to robótka będzie się zwijać.... Masakra jak się męczyłam, głowiłam, co robię źle ;) Być może, że gdybym nie dodała tu oczek brzegowych też miałaby taka sytuacja miejsce, nie wiem...

      Jeśli ktoś chciałby zrobić coś ładnie wyglądającego, a nie wie za bardzo jak, żeby wyszło dobrze, ile oczek nabrać, ile powtórzeń, jak się ułoży to z oczkami brzegowymi; lub po prostu jeśli komuś nie chce się robić tej całej matematyki, mam nadzieję, że mój wzór dobrze mu posłuży :) Większość z Was bez problemu zrobi ten szal mając właśnie tzw. "stitch pattern" :)

      Usuń
    5. Prawa autorskie to jedno, a sam wzór to drugie.
      Nie chodzi mi o to czy wzór przerabiany jest na płasko czy na okrągło, tylko o sam wzór. Identyczny istnieje od bardzo dawna w wielu czasopismach, książkach, na wielu stronach i forach, więc uważam, że to nadużycie brac pieniądze za coś co można miec za darmo.
      Powiedzmy, że zrobisz czapkę jakimkolwiek ściegiem, na płasko, zszywaną, i udostępnisz za darmo, a ja tę samą czapkę zrobię na okrągło i udostępnię jako wzór płatny, będzie to wg mnie nadużycie i przegięcie.
      Nie wiem, ale ja się "gotuję" jak widzę płatne wzory lub fasony istniejące od przynajmniej 40 lat, bo tyle już żyję ;). Zawsze wtedy oczywiście idę do wzorów darmowych, albo robię ze zdjęcia.

      Usuń
    6. Odniosę się Kasiu do tego co pisałaś:
      "Powiedzmy, że zrobisz czapkę jakimkolwiek ściegiem, na płasko, zszywaną, i udostępnisz za darmo, a ja tę samą czapkę zrobię na okrągło i udostępnię jako wzór płatny, będzie to wg mnie nadużycie i przegięcie."
      W przypadku tej czapki zszywanej lub robionej na okrąglo prawnie są to dwa różne wzory o ile się nie mylę, bo instrukcje będą przecież wyglądać inaczej w robótce w rzędach i w tej na okrągłych drutach.
      Idąc dalej - jeśli ktoś bierze cały spisany przez kogoś sumiennie wzór i go kopiuje jako swój, to oczywiście, że jest to plagiat! Nadużycie i w ogóle niemoralne zachowanie, ale takiego jak szala jak mój na ravelry nie ma. PODKREŚLAM TO RAZ JESZCZE. NIE KOPIOWAŁAM PRACY OD NIKOGO. UŻYŁAM JEDYNIE "STITCH PATTERN" DO MOJEGO WYROBU, CO JEST PRAWNIE BEZ ZARZUTU. Dlatego właśnie tak pilnie szukałam informacji o tym, czy nie popełniam aby plagiatu.

      Wg tego, co piszą na ravelry ściegi czyli "stitch patterns" nie są chronione prawem autorskim i można je wplatać w swoje dzieła pod warunkiem, ze spisze się wzór, dopracuje ilość oczek, wymiary, wskazówki, objaśnienia, ilość powtórzeń, początek i zakończenie.
      KAŻDA Z NAS JEST WIĘC W PEWNYM SENSIE PROJEKTANTKĄ I MOGŁABY SPISYWAĆ SWOJE WZORY ORAZ SPRZEDAWAĆ JE NA RAVELRY. I to jest piękne!!!!!!!! Z tego trzeba sobie zdać sprawę i mam nadzieję, ze ta dyskusja przyniesie pozytywne owoce - może wyjaśni lepiej kwestię praw autorskich, nad którą na pewno wiele z nas się zastanawiało, a może zachęci niektóre z nas do publikowania swoich pomysłów, może pozwoli nam uwierzyć we własne siły, że możemy usiąść i starannie spisać wzór, każdy kolejny krok tak, by było to czytelne dla innych :)

      Na dowód tego, co mówię, podaję tutaj kilka linków do wzorów, które tak jak mój wplatają w robótkę "stitch patterns" i są płatne:

      http://www.ravelry.com/patterns/library/leaves-in-a-line
      http://www.ravelry.com/patterns/library/hiyahiya-christmas-tree-scarf-shawl
      http://www.ravelry.com/patterns/library/crooked-little-scarf
      http://www.ravelry.com/patterns/library/blanketed-in-squares---easy-level
      http://www.ravelry.com/patterns/library/harvest-moon-baby-blanket
      http://www.ravelry.com/patterns/library/heart-blanket-ch24
      http://www.ravelry.com/patterns/library/feather-and-fan-baby-blanket-8
      http://www.ravelry.com/patterns/library/hollis-baby-blanket


      WSZYSTKIE POWYŻSZE WZORY SĄ W KAŻDEJ BIBLIOTECE ŚCIEGÓW, zobaczcie jakie ceny inni ustalają.

      Naprawdę nie czuję, żebym kogoś naciągała. Jeśli ktoś umie zrobić sobie taki szal bez pomocy wzoru, skorzysta po prostu ze znanego mu "stitch pattern". Jeśli nie - kupi. Jesteśmy wolnymi ludźmi, a ja nie zmuszam nikogo do kupna. Podaję tylko informację i chcę rozdać go paru osobom za darmo, żeby zaoszczędzić im czasu na myślenie, jak tę całość ogarnąć :)

      Usuń
    7. A tak poza tym, to chciałam się po prostu Wam dziewczyny tak po ludzku pochwalić, bo jestem dumna, tak! jestem dumna, że w końcu coś zrobiłam zupełnie sama, że w końcu nie korzystałam z żadnego spisanego przez kogoś wzoru. Z tej radości chciałam to spisać, dodało mi to pewności siebie, to była prawdziwa radość tworzenia! Wiem, że może niektórzy powiedzą, że co ja właściwie stworzyłam??? Że użyłam ściegu i zrobiłam szalik, wielkie mi rzeczy!!! A no dla mnie wielkie, bo ja dopiero zaczynam. Inni robią od kilkunastu lat, a ja drucę dopiero od niecałych dwóch i pierwszy raz zrobiłam coś kompletnie zupełnie sama od początku do końca, nie korzystając z niczyjej pomocy, z żadnego książkowego wzoru, nic kompletnie! Uskrzydlało mnie to ostatnimi czasy aż do teraz...

      Usuń
    8. W dodatku umiałam stworzyć to w formie pisemnej (jeszcze jakiś czas temu nigdy bym się tego nie podjęła), uważam, że bardzo czytelnej. napracowałam się nad tym, siedziałam kilka godzin, żeby to opracować i z tych wszystkich powodów, które wymieniłam w całej tej dyskusji nie uważam, że popełniam nadużycie.

      Usuń
    9. Nie twierdzę, że popełniłaś plagiat, nie twierdzę, że się przy nim nie napracowałaś, bo szal jest śliczny, jak i reszta Twoich prac.
      Jedyne czego NIE ROZUMIEM, to to, że wystarczy do stitch patterns dodac naokoło po parę oczek brzegowych i automatycznie powstaje "projekt autorski". Wg mnie jest to naciągane...
      Nie rozumiem także, że dajesz wzór komuś ZA DARMO, skoro on i tak istnieje w wielu miejscach za darmo...
      A piękne wg mnie jest coś wtedy, kiedy powstaje coś zupełnie nowego: nowa forma, nowy fason, nowe połączenie/wykorzystanie oczek, COŚ NOWATORSKIEGO - wtedy można mówic o projekcie autorskim.

      Usuń
    10. Taki ścieg czyli "stitch pattern" faktycznie jest dostępny za darmo, czyli do wykorzystania przez wszystkich podczas tworzenia wzoru. Wzoru na mój szal nie ma nigdzie poza ravelry. Tak jak pisałam wcześniej NIE SKOPIOWAŁAM ZNIKĄD CAŁEGO WZORU, A JEDYNIE UŻYŁAM OGÓLNIE DOSTĘPNEGO ŚCIEGU DO STWORZENIA WZORU NA MÓJ SZAL. Jeśli się mylę, proszę dajcie znać, bo może nie wiem wszystkiego, internet jest wszechnicą wiedzy wszelakiej ;)

      Usuń
  7. Szal jest śliczny, bardzo ładny wzór. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniały! Cudowne kolory i cudowny liściasty wzór :-) Na pewno spodoba się klientce.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Śliczny szal, bardzo ładny wzór:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudny szal - piękny wzór, a barbeczkę w tym kolorze uwielbiam :)))

    OdpowiedzUsuń
  11. Szal wyszedł pięknie, nie tylko wzór, ale i kolorystyka jest urzekająca.

    OdpowiedzUsuń
  12. Szal jest piękny! Doceniam Twoją pracę nad rozpisaniem wzoru - nie każdy ma czas na przetłumaczenie .
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ładny wzór i kolorystyka też całkiem fajna. Zgłaszam się w takim razie do losowania, banerek podlinkowany!

    OdpowiedzUsuń
  14. Szal ma śliczny kolor i bardzo ładny wzór. Osobie obdarowanej na pewno się spodoba.
    Serdecznie pozdrawiam Dorota

    OdpowiedzUsuń
  15. Super szal, ten wzorek (wzór), w tym kolorze prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Banerek zamieszczam.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Inaczej mówiąc-jesteś autorką szala,pięknego zresztą,a nie ściegu.I sprzedajesz opis wykonania szala a nie ściegu.I jak najbardziej masz do tego prawo.Nie uważam ,że to jest naciąganie.Pozdrawiam ciepło:)))

    OdpowiedzUsuń
  17. Przepiękny szal, super wzór, ale to co mnie urzekło najbardziej to kolor! Uwielbiam kiedy kolory się przenikają , ale jeszcze na taka włóczkę nie trafiłam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj to zajrzyj do sklepu zeberka:
      Włóczka New Jazz: http://www.sklep-zeberka.pl/new-jazz-c-20_1_26.html
      Włóczka Wool Jazz: http://www.sklep-zeberka.pl/wool-jazz-c-20_1_32.html
      Pozdrowienia :) Dziekuję :)

      Usuń
  18. Szal jest bajeczny jak i sam wzór! Piekny i tyle! ;-))

    OdpowiedzUsuń
  19. Szal jest czarujący :) Mi się ten wzór w ogóle w głowie nie mieści, magia jakaś czy co... ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. wzór świetny, kolory rewelacja! nawet jeśli nie zdążyłam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Podziwiam Twoje zdolności, dla mnie to magia :*

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że do mnie zajrzałaś/eś :):):) Wpadaj częściej - komentując dodajesz mi skrzydeł!
Weryfikacja obrazkowa to niestety moja jedyna metoda walki ze spamem. Przepraszam, jeśli jest kłopotliwa :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...